Nieuw : het BCT-logo

BCT-logo_witkopie            BCT-logo_zwart

Nu we toch stilaan een wielerploeg aan het worden zijn met veel aandacht voor een gepolijste vormgeving in onze nieuwe tenue, kan een stijlvol logo uiteraard niet achterblijven. Het is het werk van clubgenoot Thomas van communicatiebureau Via Victor.

De clubnaam evolueerde van het Boxx Cycling Team naar de drie letters B.C.T. Sommigen noemen ons ook het B.T.C., anderen hebben het over het Dockx Team, hier en daar is zelfs sprake van den B-Box, het witte Wifi-toestel van Belgacom. Terwijl we in de volksmond voor velen gewoon ‘de mannen van den Box‘ blijven.

Enfin, om al die spraakverwarringen wat kracht bij te zetten, beschikken we voortaan over een mooi logo. Het bestaat uit twee varianten : op een witte en op een zwarte achtergrond. Het laatste zal vooraan op onze nieuwe tenue prijken.

Wat zien we in het logo ?

  • De schakel van de fietsketting valt meteen op. En dat levert de vanzelfsprekende link met het wielrennen op. Goed gezien van Via Victor. Bovendien zegt een spreekwoord : de sterkte van de ketting is afhankelijk van de zwakste schakel. En ook dat geldt voor het BCT. Waar we ook rijden : iedereen komt aan. Samen uit, samen thuis.
  • Ook de vorm van hartje is erg zichtbaar. Dat geeft niet enkel onze diepe liefde voor de fiets weer. Het staat ook symbool voor de vriendschap, het geluk en de gezondheid in de ploeg. Want los van ieders poging om de beste te zijn op de fiets (wat sportief perfect legitiem is), gaan we uit van deze drie kenmerken voor een leuke sportploeg : vriendjes onder elkaar, gelukkig en gezond zijn. En het hartje is daar een perfecte afbeelding voor.
  • Naast de zwart-rode clubkleuren zien we uiteraard ook de clubnaam zelf : BCT. In de juist volgorde, van links boven naar rechts boven en zo naar onder. Maar je kan het ook als BTC lezen en zelfs TBC kan. Kwestie van het wat speels te houden. Maar de C van Cycling staat in het rood en dat is de kleur van de passie. De passie voor het wielrennen dus.
  • En finaal : een ketting moet gesmeerd lopen. Dat moet netjes en feilloos horizontaal ratelen over de tandwielen en rond de derailleurwieltjes heen. Wel, de twee schakels in deze ketting staan haaks op elkaar en lopen alles behalve gesmeerd. Het doet ons dus beseffen dat we wel eens denken dat we onoverwinnelijk zijn, maar in feite toch niet meer dan een stelletje wielertoeristen op de koersfiets blijven.
  • En wielertoeristen fietsen niet alleen, die drinken ook. Vandaar dat iemand met het nodige alcohol in zijn lijf de vorm van het bolle Leffe-glas ontwart in dit logo.

En zo is de cirkel rond. Je moet er maar opkomen. Bedankt Via Victor om al die kenmerken in één krachtig beeld te vatten. Want zo gaat dat met communicatiebureaus : ze tekenen iets en pas dan volgt er een uitleg voor 🙂

 

 

 

2017-01-30T11:17:47+02:00 februari 15th, 2016|